Vzgajanje sužnjev – Dej bom jest namest tebe

Ta princip je predhodnik tistega, o katerem sem že zadnjič pisal “nared pa tih bod.” Ko nekdo reče “dej bom jest namest tebe” imam še toliko energije, da lahko vse opravi sam. Opravila so sorazmerno enostavna in v manjših količinah, in je bolj ekonomično, da človek naredi stvari sam, kot pa da bi zapravljal čas in energijo z učenjem drugih. Poleg tega je delo bolj kvalitetno in hitreje opravljeno.

Na kratki rok to deluje, a tekom časa se obseg opravil povečuje, kar prinese do izčrpanosti, na ostalih pa pusti lenobo, neodgovornost, pričakovanje, da bodo vse drugi naredili. Nekdo, ki pravi “dej bom jest namest tebe,” dela škodo samemu sebi in drugemu.

Očitno je, da tako družba ne more delovati. Družba lahko deluje le, če je sestavljena iz odgovornih posameznikov, tako kot kolektiv v podjetju ali ekipa v športu. A celotna naša družba deluje tako, da vodilni nase prevzemajo odgovornost. Od države, zdravnikon, šefov,.. Kakšne ima to posledice v družbi, lahko sami vidimo.

Moč in identiteta

Dostikrat opažam, da gre tu tudi za problem za moči in identitete. Z znanjem si človek zavaruje svoj položaj, pridobi si moč. Če bi vsi poznali to kar pozna vodja, ta ne bi imel več moči. Še huje pa je to, da če bi si hotel zagotoviti moč, bi se moral naprej razvijati, nikoli ne bi bilo počitka. Iskal bi stalnost, a je ne bi našel. Če pa nič ne pove nikomur, si lahko pa vsaj za nekaj časa priskrbi mir in stalnost. Bolje kot nič, kaj ne da? Ali pač ne?

Tu je potem še identiteta. Predvsem očitno je to pri starših, ko se nekako čutijo dolžne, da morajo vse storiti sami. “Kdo sem jaz, če ne naredim vse namesto otrok, če vsega ne pospravim?” Namesto da bi učili loviti ribe, nosijo ribe na mizo. Na kratki rok deluje, na dolgi rok več kot očitno ne.

Padci so sestavni del, boleče so interpretacije

Seveda je problem gledati svojega otroka ob neuspelih poizkusih. Saj je ob tem sprožijo lastne frustracije in zato starši raje naredijo stvari namesto otrok, kot da bi ob tem podoživljali svoje travme. Ali pa imajo razno razne interpretacije, “koliko je moj otrok neumen, ker tega ne zna – bolje da jaz naredim namesto njega, mogoče bo potem manj neumen.”

Hecno je pa to, da otroku ni to nič katastrofalnega. Če otrok pade se pobere, če prvič ne uspe, poizkusi drugič. Svoboden je vseh interpretacij ob nekem dogodku. Kolikokrat otrok pade preden shodi, kolikokrat pade, ko začne lavfati. Če bi imel otrok vse te interpretacije kot jih imajo odrasli ob neuspehih, ne bi nikoli shodil, se ne bi nikoli nič naučil.

Neuspehi in trud so sestavni del na poti učenja, na poti preobrazbe. Kot gosenica, ko se preobrazi v metulja. Če bi tej gosenici pomagali, revci, potem bi bila metulj s slabimi krili in verjetno ne bi mogla poleteti. Ker pa se gosenica trudi, so krila dovolj močna, da lahko poleti. Trud da prebrodi težave ji omogoča, da lahko postane pravi metulj.

Mi bi pa danes radi vse naredili po liniji najmanjšega odpora, bili zaviti v vati poznanega, bili zaprti v kurniku stalnosti. In to hočemo tudi za svoje otroke, saj vemo kako težko nam je ob neuspehih, ob padcih, zato sklepamo, da je težko tudi njim. A to ni res, saj so prosti interpretacij ob razno raznih dogodkih.

2 thoughts on “Vzgajanje sužnjev – Dej bom jest namest tebe

  1. bin

    Nihče nima pripomb?

    Je torej vse res, ali je tako zgrešeno, da ni vredno besed?

    Resnično življenje, v družbi, katere ne moremo kar odmisliti, nas postavlja med dve skrajnosti. Prva, ki jo opisuješ, “daj, bom jaz naredil”, in druga, ko vzgojitelj leži na kavču in samo daje napotke, komande svojim učencem. Sam ne dela, saj že zna. “Naj se naučijo”.

    Nekje vmes, Lemurian, je po moje tista prava pot! 🙂

  2. Lemurian

    Se povsem strinjam s teboj, bin. Starši so tam zato, da kažejo pot in dajo otroku čim več ljubezni in pozornosti – vendar ne preveč.

    Tili verzi od Kahlil Gibran so zelo dobro povedo princip vzgoje (omenjeni tudi tukaj):

    Vaši otroci niso vaši otroci.
    So sinovi in hčere Življenje, ki teži samo po sebi.
    Prihajajo skozi vas, a niso od vas;
    in čeprav so z vami, niso v vaši posesti.

    Morete jim dati svojo ljubezen, a ne svojih misli,
    kajti imajo lastne misli.
    Lahko dajete dom njihovim telesom, vendar ne njihovim dušam, kajti njihove duše živijo pod streho bodočnosti,
    ki je vi ne morete obiskati niti v sanjah.
    Lahko si prizadevati, da jim postanete podobni, toda nikar si ne prizadevajte, da bi jih naredili sebi enake;
    kajti življenje se ne vrača nazaj
    in se ne mudi z včerajšnjim dnem.

    Loki ste, iz katerih se kot žive puščice izstrelijo vaši otroci.
    Lokostrelec vidi znamenje na poti neskončnosti in On vas napne s svojo močjo, da bi njegove strelice poletele hitro in daleč.

    Veselo se upognite v lokostrelčevih rokah;
    kajti tako, kot ljubi puščico, ki leti, ljubi tudi lok, ki je trden.

Comments are closed.